Oltiin tänään Vapun kanssa kettua kokeilemassa. Ensin minut taas pakotettiin putkeen, josta ei löytynyt yhtään kettua. Tyhmää! Onneksi sentään putkien ulkopuolella oli seisoksimassa turhanpäiväisiä miehiä, jotka haukuin ohi mennessäni. Sitten putkeen pantiin kettu ja minut perään, mutta en viitsinyt mennä kuin vähän matkaa vaan, koska muistin yht'äkkiä, että tämähän oli juuri se sama paikka, jossa viimeksi minua vastaan tuli musta kettu, joka tikkasi salakavalan pikkureikäisesti silmään ja jalkaan. Jäin siis ihan sinne putken alkupäähän puolustusasemiin. Ajattelin, että ulos en ainakaan sitä kettua päästä. Onneksi en joutunut ihan hirveän kauaa yksikseni räksyttämään (oli meinaan aika tylsää), vaan minut otettiin putkesta pois ja pääsin lenkille mutalillinkiin. Se oli hauskaa!

Vappu sai tällä kertaa verivamman ketusta, mutta tuomari antoi sille palkinnoksi vain ree-tuloksen. Aika pihtari! Näin sanoi emäntä.

Minä en kuulemma saa mennä enää kettua katsomaan - tai en ainakaan pitkään aikaan. Ehkä ensi keväänä. En tykkää yhtään sellaisista puheista, sillä Ikaalisluolilla on aina ollut kivaa. Siellä on jotenkin kivemmat ketut, kun ne erottuvatkin paremmin, kun ovat ruskeita. Ainakin ne mitä minä olen nähnyt. Eikä minun ei ole koskaan siellä tarvinnut jäädä portsarin paikalle vahtimaan ulosmenoteitä.

Terveisin, Gimma